De Hearn Family Trust: een erfenis van Belgisch symbolisme

Door Mireille Mosler

Gevestigd in New York vertegenwoordigt de Hearn Family Trust een uitzonderlijke collectie samengesteld door Charles Hack. De verzameling omvat een breed scala aan kunst, van renaissance bronzen en schilderijen van oude meesters tot hedendaagse kunst, maar haar kern is een opvallende focus op het Belgisch symbolisme, met specifieke nadruk op het werk van Fernand Khnopff (1858-1921) en Léon Spilliaert (1881-1946).

Terwijl Khnopff de toeschouwers meeneemt naar dromerige, buitengewone oorden is Spilliaerts benadering van het symbolisme meer introspectief en expressionistisch, gravend in thema’s van eenzaamheid, existentiële angst en psychologische complexiteit. Spilliaerts evocatieve composities tonen vaak grimmige nachtelijke landschappen, verlaten zeegezichten en eenzame figuren, die een intens gevoel van isolatie en innerlijke onrust belichamen.

Het engagement van de Hearn Family Trust voor Spilliaert begon met de aankoop van De fles, kort daarna gevolgd door enkele sleutelwerken zoals De Hofstraat in Oostende. Zicht op een straat in Oostende, Het wachten en Jonge vrouw op een kruk – allemaal cruciale werken uit de periode 1908-1909. Deze aankopen zijn sindsdien uitgebreid met meer dan dertig werken uit zowel vroegere als latere periodes, wat resulteert in een representatief overzicht van Spilliaerts carrière. Opvallend hierbij is Zelfportret 2 november 1908, een essentieel werk om Spilliaerts introspectieve neigingen te begrijpen. Een recentere aanwinst, De open deur. Het wachten uit 1945, resoneert met de thema’s van Het wachten (L’Attente) (1909). Het biedt een opvallende parallel over een periode van 36 jaar heen, waarmee Spilliaerts blijvende betrokkenheid bij motieven van wachten en introspectie wordt onderlijnd.

De Hearn Family Trust ondersteunt actief monografische tentoonstellingen gewijd aan Léon Spilliaert, evenals bredere tentoonstellingen over het Belgisch symbolisme, en draagt vaak bij aan deze initiatieven door genereuze bruiklenen uit haar eigen collecties. Om haar missie meer kracht bij te zetten, met name het introduceren van Spilliaert bij een breder publiek, vooral in de VS, speelde de Hearn Family Trust een significante rol bij de Engelse vertaling van Anne Adriaens-Panniers gezaghebbende monografie Léon Spilliaert – From the Depths of the Soul (vertaling van Léon Spilliaert – de bezielde blik).

Léon Spilliaert, Zelfportret, 2 november, 1908, gewassen Oost-Indische inkt, kleurpotlood, pastel en gouache op papier, 49 x 63,8 cm. New York, Hearn Family Trust.
Léon Spilliaert, Jonge vrouw op een kruk, 1909, Oost-Indische inkt, vetkrijt en gouache op papier, 70,3 x 59,9 cm. Hearn Family Trust.
Léon Spilliaert, De Hofstraat in Oostende. Zicht op een straat in Oostende, ca. 1908, gewassen Oost-Indische inkt en kleurpotlood op papier, 65 x 49,8 cm. Hearn Family Trust.
Laatst bijgewerkt: 20-12-2024