Kan je iemand een schilder noemen als hij ‘maar’ zestig schilderijen heeft gemaakt? Spilliaert was vooral een kunstenaar op papier, hij werkte met snelle technieken zoals Oost-Indische inkt, aquarel, kleurpotlood en pastel. Hiermee realiseerde hij, zonder olieverf, meer dan 4500 werken op papier, inclusief zowat al zijn belangrijkste en meest bekende topstukken. Toch prijkt op zijn grafsteen: Kunstschilder Léon Spilliaert.
Spilliaert in 5 bijzondere weetjes
Een schilder zonder verf.
Sombermans zonder humor?
Wie Spilliaerts duistere werken en intense psychologische zelfportretten voor ogen heeft, zou allerminst een grapjas in de maker vermoeden. In zijn twintiger jaren lijkt zijn melancholische karakter inderdaad te overheersen. Toch valt in meerdere werken een vleugje humor te ontwaren, van karikaturale Oostendenaars en zingende mosselen tot een portret van Constant Permeke, die er allerminst om kon lachen – hij stampte het met zijn klompen kapot. Spilliaert zelf was trouwens een goede verteller, die best jolig uit de hoek kon komen.
Een leerling zonder meesters.
Een echte leermeester heeft Spilliaert nooit gehad – en nooit gewild, zo zei hij zelf uitdrukkelijk. Rond 1900 bracht hij slechts een luttele drie maanden aan de Brugse academie door. Toch was hij, als autodidact, ook even goed een leerling: zijn meesters waren zich alleen niet bewust van hun rol. Spilliaert liet zich inspireren door andere kunstenaars, door het werk van Odilon Redon bij zijn eerste werkgever in Brussel, door Ensor in Oostende of door de werken van zijn vriend Permeke.
Een Oostendenaar zonder vaste stek.
Hoewel hij tot zijn 35e bij zijn ouders bleef wonen, in de Kapellestraat 2 in het centrum van de stad, is Spilliaert vanaf maart 1917 maar liefst tien keer verhuisd. Hij wisselde van huizen en appartementen in Oostende, maar zocht ook in het Brusselse, meer bepaald in Molenbeek en Elsene, steeds een andere en betere stek. Praktische beslommeringen waren meestal de trigger: nu eens viel een plafond naar beneden, dan weer was het huis te somber of waren de pianolessen van de dochter te ver weg. Opvallend genoeg deed het gezin Spilliaert dit het liefst in de lente, specifiek in de maand mei pakte Spilliaert vaak zijn boeltje.
Een kunstenaar zonder atelier.
Een echt atelier heeft Spilliaert zelden gehad. Eind 1908 begin 1909 huurde hij kortstondig, een atelier aan de Visserskaai, maar het grootste deel van zijn leven werkte Spilliaert in de leefruimte. Kijk maar naar alle bloempotten, spiegels en meubels in de achtergrond van zijn zelfportretten. Als kunstenaar op papier had hij niet veel nodig: hij werkte vaak aan de eettafel en zijn papier bevestigde hij met vier prikkers aan een plank. Dit deed hij op een georganiseerde en bijna rituele manier, altijd netjes in hemd en driedelig pak, met alles op een vaste plaats. Handig toch, om niet met olieverf en terpentijn te moeten knoeien?
Spilliaert in de kijker
Spilliaerts leven
Moeten we Spilliaerts leven per se in stukjes hakken? Natuurlijk niet, maar Spilliaerts heel persoonlijke kunst evolueerde mee met zijn ontwikkeling als mens. De gebeurtenissen om hem heen beïnvloedden uiteraard ook zijn werk. En, als autodidact, ontwikkelde hij zijn technieken gaandeweg, door oefening en door te kijken naar andere kunstenaars.
Een opdeling betekent echter allerminst dat Spilliaert deze veranderingen zelf waarnam of dat er een duidelijke cesuur te zien is in zijn kunst. Spilliaert zat ook niet stil: in zijn leven verhuisde hij meer dan tien keer. Wil je meer weten over deze verschillende woonplaatsen? Klik dan door naar Plaatsen, de personen in zijn leven ontdek je onder Personen.
Wie was Léon Spilliaert?
- Spilliaert: schilder of tekenaar?
- Sprak Spilliaert Frans of Oostends?
- Was Spilliaert ongelukkig?
- Hoeveel werken maakte Spilliaert?
- Ging Spilliaert naar de academie?
- Spilliaert: symbolist, expressionist, surrealist …?
- Waarom maakte Spilliaert zoveel zelfportretten?
- Steunden Spilliaerts ouders zijn ambitie om kunstenaar te worden?
- Was Spilliaert verknocht aan ‘zijn’ Oostende?
Spilliaert in Oostende
Léon Spilliaerts leven en kunst is onlosmakelijk verbonden met zijn geboortestad Oostende. Als kunstenaar zette hij zijn zeer persoonlijke visie op de zee, de stad en haar bevolking op papier en hij woonde en werkte er het grootste deel van zijn leven. Ontdek hier waar in Oostende je Spilliaert kan ontdekken.
Ontdek de Spilliaertcollectie van Mu.ZEE
Snuister door de belangrijkste Spilliaertverzameling ter wereld, in Mu.ZEE in Oostende.
Op wandel met Spilliaert in zijn thuisstad Oostende
Maak tijdens een digitale wandeling kennis met alle facetten van de schilder Léon Spilliaert en zijn relaties met kunstenaars als Permeke en Ensor.