Visserskaai
Oostende

Eind 1908 begin 1909 huurt Spilliaert gedurende enkele maanden een atelier op de hoek van de Visserskaai en de Nieuwstraat.

In die periode wordt niet alleen zijn werk voor het eerst in België tentoongesteld, er verschijnt ook een eerste krantenrecensie en Spilliaert is bijzonder productief. Spilliaert heeft in die periode een grote affiniteit met de haven, de kaaien, de vissersvrouwen … en vertaalt die in zijn werk. Naast deze buitenzichten zijn ook een aantal beelden bewaard waarbij hij duidelijk zijn huuratelier, dat zich boven een volkse frituur bevindt, in beeld brengt. Vanuit minstens drie ramen met halfbogen heeft hij uitzicht op de daken aan de overzijde van de straat, een schuin zicht op de vaargeul, de vissersboten en de kaaien en een zicht evenwijdig met de kade. Gust De Smet en Constant Permeke nemen het atelier na Spilliaerts vertrek over.

Léon Spilliaert, Zicht op de Visserskaai vanuit het atelier, Oostende, 1909, aquarel, Oost-Indische inkt en vetkrijt op papier, 65,3 x 50 cm. De Vuyst, Lokeren.
Ostende – Quai des Pêcheurs, prentbriefkaart, TOB, serie XIII, nr. 6, ca. 1905-1910. Privéverzameling. Op deze prentbriefkaart is links het witte hoekhuis met op de derde verdieping de gebogen vensters van Spilliaerts huuratelier goed te zien.
Léon Spilliaert, Het venster van het atelier aan de Visserskaai, 1908-1909, gewassen Oost-Indische inkt, kleurpotlood en pastel op papier, 63,6 x 48,2 cm. Foto Luc Schrobiltgen.
Léon Spilliaert

Visserskaai Oostende