Doordat Spilliaert werkt met relatief snelle, flexibele materialen en technieken op papier kan hij een groot oeuvre creëren, dat naar schatting 5000 werken omvat. Dit zijn zowel individuele werken, zoals tekeningen, aquarellen, pastels … (waarbij hij die media vaak door elkaar gebruikt), als prenten zoals drogenaalden of lithografieën. Grafische technieken gebruikt hij vooral bij het illustreren van literaire of poëtische werken van anderen.
Spilliaert herhaalt vaak bepaalde motieven in zijn werk: marines, vissersvrouwen, stillevens, interieurs, bomen …, waarvan heel wat variaties bestaan. Die reeksen van werken lijken op een zoektocht naar een oplossing voor een probleem, zonder dat er een definitieve versie of finaal antwoord komt. In sommige periodes is hij bijzonder productief. Zo is de periode 1907-1909 opvallend, hij maakt dan veel dijkzichten en marines, veel stillevens én zowat een dozijn van zijn bekendste zelfportretten. Niet voor niks schrijft hij in juni 1908 aan uitgever Deman: ‘Ik heb heel wat nieuws gemaakt deze winter, onder andere stillevens en interieurs waarvan ik hoop het plezier te hebben ze u te tonen bij een volgende passage in Brussel komende septembermaand.’ 1
Het volledige œuvre van Spilliaert in kaart brengen is dan ook een titanenwerk. Op deze website vind je een selectie van werken uit publieke en private collecties. Spilliaert-onderzoekster Anne Adriaens-Pannier werkt al dertig jaar aan een exhaustief overzicht in de vorm van een catalogue raisonné.