Doordat Spilliaert werkt met relatief snelle, flexibele materialen en technieken op papier kan hij een groot oeuvre creëren, dat naar schatting 5000 werken omvat. Dit zijn zowel individuele werken, zoals tekeningen, aquarellen, pastels … (waarbij hij die media vaak door elkaar gebruikt), als prenten zoals drogenaalden of lithografieën. Grafische technieken gebruikt hij vooral bij het illustreren van literaire of poëtische werken van anderen.

Spilliaert herhaalt vaak bepaalde motieven in zijn werk: marines, vissersvrouwen, stillevens, interieurs, bomen …, waarvan heel wat variaties bestaan. Die reeksen van werken lijken op een zoektocht naar een oplossing voor een probleem, zonder dat er een definitieve versie of finaal antwoord komt. In sommige periodes is hij bijzonder productief. Zo is de periode 1907-1909 opvallend, hij maakt dan veel dijkzichten en marines, veel stillevens én zowat een dozijn van zijn bekendste zelfportretten. Niet voor niks schrijft hij in juni 1908 aan uitgever Deman: ‘Ik heb heel wat nieuws gemaakt deze winter, onder andere stillevens en interieurs waarvan ik hoop het plezier te hebben ze u te tonen bij een volgende passage in Brussel komende septembermaand.’ 1

Het volledige œuvre van Spilliaert in kaart brengen is dan ook een titanenwerk. Op deze website vind je een selectie van werken uit publieke en private collecties. Spilliaert-onderzoekster Anne Adriaens-Pannier werkt al dertig jaar aan een exhaustief overzicht in de vorm van een catalogue raisonné.

Léon Spilliaert in het atelier van de Amsterdamstraat, Oostende, rond 1926. Fotograaf onbekend.
Léon Spilliaert, Calvarie en vagevuur te Oostende, 1908, aquarel, goauche en pastel op papier, 63 x 48 cm. Mu.ZEE, collectie Stad Oostende, inv. SM001575. Foto Cedric Verhelst.

Voetnoten

  • 1

    'J’ai fait beaucoup de choses nouvelles cette (sic) hiver, entre autres des natures-mortes et intérieurs que j’espère avoir le plaisir de vous faire voir lors d’un prochain passage à Bruxelles en septembre prochain.' Brussel, AHKB, inv. 561, brief van Léon Spilliaert aan Edmond Deman, 14 juni 1908.

Laatst bijgewerkt: 17-12-2024

Lees ook

De ingang van het Begijnhof, bij het Minnewater, Brugge
Léon Spilliaert, De ingang van het Begijnhof, bij het Minnewater, Brugge, (1926), aquarel, gouache en caseïne op papier, 80,8 x 48,2 cm. De Vuyst, Lokeren. Spilliaert maakte dit zicht op Brugge bijna dertig jaar nadat hij enkele verwaarloosbare maanden aan de academie van die naburige stad doorbracht.
Vraag

Ging Spilliaert naar de academie?

Meer lezen
Liefde (Amour), 1901
Léon Spilliaert, Liefde (Amour), 1901, Oost-Indische inkt, aquarel en gouache op papier, 32 x 19,6 cm. New York, Hearn Family Trust.
Vraag

Spilliaert: symbolist, expressionist, surrealist …?

Meer lezen
Zelfportret met rood potlood
Léon Spilliaert, Zelfportret met rood potlood, 1908, Oost-Indische inkt, gouache en pastelkrijt op papier, 85 x 69 cm. Oostende, Mu.ZEE, Collectie Stad Oostende, inv. SM000005. Foto Cedric Verhelst.
Vraag

Waarom maakte Spilliaert zoveel zelfportretten?

Meer lezen