'Een misschien onverwacht carnavalesk element in Spilliaerts kunst is hoe hij andere geestestoestanden visualiseert. Een voorbeeld hiervan is de Absintdrinker uit 1907. (…) We zien haar grote uitpuilende ogen die naar binnen gekeerd zijn. Het is een soort innerlijke blik die voor de kijker gesloten blijft, maar een bovennatuurlijke toestand oproept. En die is volgens mij een verlengde van wat ik beschouw als het carnavaleske.'
Dr. H.R. Blakeley, gespecialiseerd in moderne Europese kunst met een focus op België, doctoreerde aan de Amerikaanse Princeton University in 2025. Haar proefschrift ‘The Carnivalesque and Belgian Modernism’ verweeft research over kunst, populaire media, geschiedenis, literatuur en filosofie en onderzoekt hoe de weergave van het carnavaleske door Ensor en Spilliaert vragen oproept over onder meer de politieke onrust en het modern zelfbewustzijn aan het begin van de twintigste eeuw.
Dit video-interview werd afgenomen in december 2024, toen H.R. Blakeley nog doctoraatsstudent was.