“De subtiele schakeringen die Spilliaert aanbrengt, die zo belangrijk zijn, zo essentieel, die moeten blijven. Papier is een heel fascinerend materiaal dat in alle culturen voorkomt en het is een drager van een heel belangrijk deel van ons geschreven en artistiek oeuvre. Maar papier is een plantaardig materiaal, en dat is bijzonder kwetsbaar. (…) Hoelang tonen we dus een Spilliaert? Dat doen we gedurende drie maanden, aan 50 luxe, acht uur per dag. En dan laten we het drie jaar rusten. (…) We moeten immers zorgen dat de generaties na ons het kunstwerk op dezelfde manier kunnen ervaren en appreciëren.”
Prof. Dr. Lieve Watteeuw is kunsthistoricus en conservator-restaurator van grafische documenten en hoogleraar aan de KU Leuven. Ze is gespecialiseerd in de materiële studie en conservatie van kunst en erfgoed op papier, met bijzondere aandacht voor duurzaam collectiebeheer. Met meer dan dertig jaar ervaring combineert Lieve Watteeuw praktijkgericht restauratieonderzoek met academische expertise in conservatie-ethiek. Haar werk richt zich op innovatieve manieren om fragiele kunstwerken verantwoord te documenteren, tentoon te stellen en te bewaren voor de toekomst. Ze is betrokken bij het FRIABLE-onderzoeksproject met onder andere de studie rond Léon Spilliaert en is lid van de Topstukkenraad, waar ze bijdraagt aan het beleid rond bescherming van Vlaams roerend cultureel erfgoed.
* De Topstukkenraad beschouwt de topstukken van Spilliaert in de Mu.ZEE-collectie als extreem kwetsbaar. Om de veroudering nog langer in de tijd te spreiden hanteert Mu.ZEE langere rusttijden dan de algemene richtlijn van de topstukkenraad zoals vermeld in het video-interview.