‘In veel vroege tekeningen hebben we een onderlaag van pastel ontdekt die nooit eerder was geïdentificeerd’, vertelt Marie-Noëlle. ‘Spilliaert werkte hier met inkt overheen, waardoor het effect uniform lijkt. Alleen door deze instrumentatie kunnen we de aanwezigheid van die pastellaag aantonen. We hebben ook sporen van kleur gevonden, die nu nauwelijks zichtbaar zijn omdat alles donkerder is geworden.’
Marie-Noëlle Grison is een Franse kunsthistorica en conservator, gespecialiseerd in werken op papier. Ze studeerde aan de Sorbonne universiteit en werkte bij de Fondation Custodia in Parijs en het Rijksmuseum in Amsterdam.
Momenteel doctoreert ze, in het kader van het Belspo BRAIN-be project FRIABLE, aan de KU Leuven. Dit interdisciplinaire onderzoek richt zich op de studie van werken op papier met poederige materialen (pastel, houtskool en krijt) binnen de Belgische kunst rond 1900. Marie-Noëlle onderzoekt hiertoe Spilliaerts werk in drie belangrijke collecties: de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, de Koninklijke Bibliotheek van België en Mu.ZEE. Haar onderzoek combineert traditionele kunsthistorische methoden met moderne technologische benaderingen om zo nieuwe inzichten te krijgen in historische tekenmaterialen en -technieken.